Varigt vægttab

Hemmeligheden bag effektivt vægttab -
på dine betingelser. Nu med gratis levering!

Spørgsmål og svar

Her kan du finde forskellige spørgsmål, som NOKA brugere 
har haft spørgsmål til.

 

Kan jeg stole på at NOKA virker?

Hvor meget og hvor hurtigt kan jeg tabe mig?

For langsomt vægttab

Vægttab stopper op

Allergier

Kan jeg bruge NOKA, hvis jeg er gravid/ammer?

Jeg har diabetes, kan jeg bruge NOKA?

Indeholder NOKA sukker?

Kan jeg bruge NOKA, selvom jeg er under 18?

Kan jeg bruge NOKA, selv hvis jeg bruger medicin?

 

Kan jeg stole på at NOKA virker?

Du kan stole på, at produkterne virker fordi der kun er én måde at tabe sig på: energiindtaget skal være lavere end energiforbruget - og det vil det være med NOKA. Her er forklaringen:

Når du spiser 4 NOKA-måltider om dagen, vil du få mindre end 900 kcal pr. dag - lidt varierende efter de valgte produkter. Din krops basale kalorieforbrug (BMR) består af den energi, der bruges til at holde alle kropsfunktioner igang og holde en normal kropstemperatur osv. Selv når du sover/er i fuldstændig hvile, bruges der energi til ca. 20% af musklerne - herunder hjertet, processer i nyrer, lever, lunger ligesom sår og eventuelle skader repareres. Alt dette finder sted døgnet rundt uanset om vi sover eller er i aktivitet. BMR varierer fra person til person, men et gennemsnit på ca. 1500 kcal som basalt kalorieforbrug er normalt.

Regnestykket bliver herefter:

Kroppens basale forbrug: 1500 kcal pr. dag
Kalorieindtag: 900 kcal pr. dag
Underskud: 600 kcal pr. dag, som skal tages fra kroppens fedtdepoter.

Ud over kroppens basale forbrug kommer alle de fysiske aktiviteter. Det er kun ganske lidt, man kan gøre ved BMR, men motion, vandreture m.m. vil alt sammen øge dit samlede kalorieforbrug. Det er gavnligt at træne og den energi man bruger hertil, tages direkte fra dine fedtceller snarere end fra den mad, du har spist. Selv en kort, rask gåtur vil øge din fedtforbrænding.

Der er mange faktorer, der påvirker dit vægttab. Der er som nævnt BMR forbruget, men også graden af fedme. Ved normal vægt skal man have mere tålmodighed end ved stærk overvægt. Det er også sådan, at muskler populært sagt vejer mere end fedt. Det skal forstås sådan, at et kilo fedt og et kilo muskler selvfølgelig vejer det samme, men kroppens mål reduceres, når fedt erstattes af muskler. Går du f.eks. 3 kilo ned i (fedt)vægt og det samme i (muskel)vægt vil du se forskellen på dine kropsmål, men ikke på din vægt. Du kan derfor have fået en fastere og mere velproportioneret krog, selvom vægten har vist det samme i et stykke tid. Bemærk: hvis du spiser mellem måltiderne, er du nødt til at skrive det op, ellers kan du hurtigt komme til at indtage for mange kalorier. Et mellemstort æble giver f.eks. 50 kcal ekstra!

 

Hvor meget og hvor hurtigt kan jeg tabe mig?

I forbindelse med tempoet i vægttabet, spiller hver enkelt persons stofskifte en stor rolle. Man kan derfor ikke give sikre oplysninger om, hvor meget en person vil tabe sig under forskellige omstændigheder.

Stofskiftet varierer fra person til person (høj eller lav forbrænding) med ekstremer ved søvn/hvile, hvor forbrændingen er lav og ved intens fysisk anstrengelse, hvor det er højt.

Når man er i fuldstændig hvile i et termo-neutral miljø med stabil temperatur, taler man om basal stofskifte (BMR). Her bruger organismen ikke mere energi end nødvendigt for at opretholde alle kroppens funktioner. Mens du sover bruges der som nævnt ovenfor energi til hjerteslag (alene 65% til blot at opretholde hjertefunktionen) og til nyrer, lever, lunger og andre organers funktioner samt til muskelaktivitet, hvor ca. 20% af musklerne er i anvendelse, sår og andre skader repareres og der kræves energi til at opretholde kroppens temperatur.

Selv om både alder, køn, højde og vægt er næsten den samme hos to mennesker vil forbrændingen variere. Hvorfor det er sådan, ved man ikke så meget om, men det er klart, at visse hormoner spiller en vigtig rolle og hormonet thyroxin er centralt. Udskilles der for meget thyroxin , som ved hyperthyroidisme (overaktivitet af skjoldbruskkirtlen), øges BMR ekstrem, hvilket også resulterer i signifikante fald i vægt, nervøsitet og irritabilitet.
BMR er også relateret til alder, idet børn og unge har en markant højere BMR end ældre. I tilfælde af sygdom med feber øges BMR med ca. 10% for hver grad temperaturen stiger.

Her er en generel information:

For at reducere vægten af ​​1 gram fedt skal der forbrændes 9 kalorier. Forbrændes der eksempelvis 3000 kcal pr. dag, indtages der fire måltider med NOKA (ca. 900-1000 kcal ), så resultatet af forbrænding i forhold til energiforsyning vil være ca . 2000 - 2100 kcal . Dette giver dig mulighed for at reducere din vægt med omkring 250 gram per dag, eller næsten 2kg pr. uge. En beskeden forbrænding som 2.000 kcal pr. dag, vil give et vægttab på ca. det halve. Det betyder, at de fleste vil få et vægttab på et sted mellem 1 og 2 kg pr. uge, hvis man har lav til normal aktivitet. Hvis du motionerer regelmæssigt, eller har et højt stofskifte, vil vægttabet stige med ca. 0,5 til 1,5 kg. pr . uge. Hvor meget du taber i vægt er derfor individuelt bestemt, men vil i de fleste tilfælde være mellem 1 og 3,5 kg om ugen.

Hvis du ønsker at erstatte et NOKA måltid med et almindeligt måltid - så sørg for - at dette er på mere end 4-500 kcal.

 

For langsomt vægttab?

Spørgsmål:
Efter lidt over tre uger, har jeg kun tabt mig to kg. Jeg er faktisk lidt skuffet. Har I nogen forklaring på, hvad årsagen kan være?

Svar:
To kilo på tre uger er ikke et dårligt resultat, selvom du føler det selv! Hvor hurtigt hver person mister vægt, afhænger af mange faktorer, herunder kropssammensætning af fedt- og muskelvæv . Hvis du motionerer og har trænet en masse (opbygget muskler) så husk, at muskler vejer mere end fedt. Derfor bør du også bruge et målebånd, når du både taber dig og motionerer.  Du kan have fået en fastere og mere velproportioneret krop, selvom vægten ikke er faldet så meget. Måske opdager du, at dine bukser sidder løsere omkring taljen?

En anden faktor, der har indflydelse på hvor meget du taber dig, er hver enkelt persons BMR (basal stofskifte). Det varierer meget fra person til person, selv om alder, køn, højde og vægt er det samme. Hvorfor det er sådan, ved man meget lidt om, men det er klart, at visse hormoner spiller en vigtig rolle og her er hormonet thyroxin centralt. Udskilles der for meget thyroxin, som ved hyperthyreose (overfunktion af skjoldbruskkirtlen) vil det øge BMR ekstremt med et betydeligt vægttab som følge. Udskilles der for lidt thyroxin, som ved hypothyroidisme, vil det tage længere tid at reducere vægten. At andre hormoner, såsom væksthormoner og kønshormoner er involverede, er også kendt. Ud over dem, er det hormonet leptin, som specifikt stimulerer metabolisme af ​​fedt.

Når du arbejder udsender dit stofskifte varme - en vigtig bivirkning af stofskiftet - og det kræver en masse energi. Som regel er den basale varmeproduktion tilstrækkelig til, at man ikke fryser og når vi begynder at mærke, at vi fryser, vil din krop begynde at producere ekstra varme. Det kaldes termogenese (varme), dvs. den mængde energi, din krop producerer i form af varme, og det vil variere meget fra person til person (fra omkring 150 til 600 kcal pr dag, hvor overvægtige personer har lav termogenese. Alle næringsstoffer har en termogen (varmeproducerende) effekt, men mest i form af alkohol! Når leveren nedbryder alkoholen tabes en betydelig mængde energi og trods det faktum, at alkohol giver 7 kcal/g, er det kun 4 kcal, som er i kroppen som helhed. Termogenesen er højest efter måltider og ​forskellige næringsstoffer har forskellige virkninger på termogenesen. Et eksempel på dette, er stærke krydderier, hvor du sikkert har bemærket, at du bliver varm/svedig, når du spiser krydret mad.

Alle disse forskellige faktorer tilsammen, gør det umuligt at give nogen endeligt svar på, hvor hurtigt en person vil tabe sig og det vil det variere fra person til person, så der er ikke noget, som er normalt eller unormalt ? Du ønsker at se hurtige og imponerende resultater og nogle personer gør det også. Det er dem med meget væske i kroppen og stor fedtmasse i forhold til muskelmasse.

Under din kur vil du helt sikkert have et kalorieindtag på mindre end 800 kcal pr dag, så prøv ikke at indsnævre det yderligere. Det eneste du gør, er at nedsætte dit stofskifte, og så kommer du ind i en ond cirkel. Du vil nu jævnt og roligt tabe fedt vægt, men holde muskelmasse, som igen holder forbrændingsniveauet, så det vil give et godt resultat over tid.

Husk også, at vægten vil stige lidt, hvis du f.eks. har din menstruation. Mange tror, at et kg eller to plus eller minus betyder at du har taget på eller tabt i form af fedt, men sådan er det ikke. I løbet af en menstruationscyklus bindes der væske i kroppen og det er af større betydning i denne sammenhæng og har intet at gøre med fedt. Det er det samme, der sker, hvis vi forbruger en masse salt, så kan vægten faktisk øges med en kg eller to, fordi saltet binder væske i kroppen . Mange mennesker vil også have væskeophobning i kroppen, når det er varmt og så kan vægten let stige med et par kilo.

Det er vigtigt, at du vejer dig på et fast tidspunkt på dagen. Tarm og blære tømmes før vejning. Med ca. 1/2 liter urin i blæren, vil vægten være ca. 1/2 kilo mere, end hvis blæren tømmes.

Held og lykke - du vil helt sikkert opnå et godt resultat ved at fortsætte nu. Vægttab (eller -stigning) skyldes når alt er sagt og gjort, indtag og forbrug af energi, selvom den tid det tager, vil variere fra person til person.

 

Vægttab stopper op

Det er helt normalt i løbet af en diæt periode at vægttabet stopper op. Kroppen har brug for at stabilisere undervejs, vænne sin nye vægt og komme ind i en "plateau fase". Det er både fysiologiske mekanismer og hormonelle påvirkninger, der styrer disse faser. Hvor længe vægten er stationær, afhænger bl.a. af kroppens sammensætning af vand, muskler og fedt. Vægttab går nogen langsommere over tid og det skyldes dels, at det simpelthen tager mindre energi at bevæge sig rundt end tidligere på grund af vægttabet. Det kræver mindre energi (forbrug af kalorier) for at flytte en krop, der vejer 70 kg end det gør at flytte en krop på 100 kg , så du er nødt til at bevæge dig meget mere, når man er blevet slankere, for at få det samme kaloriefattige forbrug. Især i "plateaufasen", hvor vægten er stationær, er det fristende at give op. Et særlig center (termostat) i hjernen er programmeret til at vi har en vis vægt og vil bestræbe sig på at vende tilbage til den oprindelige tilstand. Kampen giver kroppen stressignaler, hvilket fører til følelsen af sult og uro. Du falder for fristelsen til at spise en masse ekstra mad når kroppens signaler har vundet over din vilje. Hvis man derfor overvinder fristelsen, har en stærk nok viljestyrke, vil din krop efter nogen tid stabilisere sig på den nye vægt, hormonerne kommer i balance igen og vægttabet kan fortsætte.

Motion og fysisk aktivitet er altid vigtig for at fastholde og opbygge muskelmasse og jo større muskelmasse, jo højere forbrænding!  Det er virkelig godt at gøre noget, når stressignalene og den rastløse sult kommer, så vil en hurtig løbetur/motion få kroppen til at udskille neurotransmitterne serotina, endorfin og dopamin, som lader dig slappe af. Hvis du har tid og mulighed for det: dyrk motion om morgenen. Når du er stået op, er blodsukker og insulinniveauet meget lavt og den energi, du bruger bliver taget direkte fra fedtceller snarere end fra den mad, du har spist . Selv om det er kun en kort, rask gåtur, vil det øge fedtforbrændingen på denne måde.

Hvis du føler dig ude af form, træt osv. i et stykke tid, så tag det roligt, der sker ikke noget negativt hverken helbredelse eller i muskelmassen, hvis du tager en hvileperiode inden for kroppens behov.

 

Allergier

 

 

 

 

Kan jeg bruge NOKA, hvis jeg er gravid/ammer?

GRAVIDE: Det er helt fornuftigt og faktisk også en meget god idé! Gennem NOKA får du et helt korrekt indtag af alle energigivende næringsstoffer og alle vitaminer og mineraler til gavn for både dig selv og "din mave”! For at sikre indtagelse af vitaminer, mineraler , fedtsyrer, proteiner og kulhydrater og dagens samlede kalorieindtag, kan du bruge NOKA på to af dagens hovedmåltider og spise varieret og fornuftig mad ved de to andre hovedmåltider.

Med hensyn til gravide, bør de ikke ikke spise for to. Det tager lang tid til at spise for en og hvad du spiser er vigtigt for både mor og barn. Maden skal indeholde alle essentielle næringsstoffer, proteiner, kulhydrater, fedt, vitaminer og mineraler. Hvad du har brug for som ekstra dagligt kalorieindtag under graviditet er faktisk ikke mere end 200-300 kcal., -hvilket svarer til en skive brød med magert pålæg og et glas skummetmælk.

Det er vigtigt at opretholde en sund og tilstrækkelig fødeindtagelse, når du er gravid - ellers vil du ikke være i stand til at opnå den vægtforøgelse, som graviditeten kræver. Hvis det bliver for lavt et energiindtag, vil barnet blive fejlernæret, hvilket resulterer i lav fødselsvægt og dermed højere dødelighed efter fødslen. Det er en af ​​grundene til, at man aldrig bør tabe vægt under graviditeten, -bare hold styr på at din vægt ikke stiger for meget, -ikke mere end 10 til 12 kg totalt. Vægen vil stige ganske lidt de første tre måneder; men helst ikke mere end 0,5 kg pr. uge i de sidste tre uger. Et nyfødt barn vejer gennemsnitligt 3,5 kg. Desuden øges vægt af bryster og livmoder, hvilket øger størrelsen. Placenta og fostervand vejer meget og i forbindelse med graviditet kommer der ekstra fedt forskellige steder på kroppen.

Det er vigtigt at holde din vægt under kontrol under graviditeten og at være opmærksom på pludselige vægtøgning, hvilket kan indikere vand i kroppen, der kan være én af ​​de tidlige kendetegn på svangerskabsforgiftning . Nogle gravide kvinder vil lide af forstoppelse og årsagen er ofte, at graviditetens hormon progesteron får tarmmusklerne til at slappe af, hvilket ofte kan afhjælpes med højt fiber indhold i fødevarerne . Også her er NOKA nyttig, da den er rig på kostfibre.

AMNING: Det er okay at bruge NOKA diæt, men du bør ikke kun gå på en diæt . To NOKA måltider pr. dag giver dig mindre end 450 kcal, plus at du skal spise to store måltider, der tilsammen giver et kalorieindtag på ca. 700 kcal . Du kan også fordele dette på tre mindre måltider , hvilket er til gavn for almindelig mælk og blodsukkerværdi.

Du bør ikke bekymre dig om modermælk. Selvom du reducerer fødeindtagelse en del , får du masser af vitaminer, mineraler, kostfibre og omega 3 og 6 fedtsyrer gennem NOKA - måltider, som kommer både barnet og dig selv til gode. Det er også ofte sådan, at kvinder har et ekstra energilager omkring hofter og lår, og når der ammes, stilles dette til rådighed og gavner dermed mælkeproduktionen fuld ud selv hvis du går på en moderat diæt.
Der er således ikke noget i vejen for at du kan tabe dig mens du ammer, men du bør ikke tabe dig mere end 2-3 pr kg pr. måned i denne periode. Du skal sikre, at du indtager kalorier nok til, at du ikke får nogen form for ketose og dermed risikerer, at det bliver ketoner og andre uønskede stoffer i blodet, og dermed også i modermælken. Med to NOKA måltider og regelmæssige måltider er du helt sikker. Husk, at amning i sig selv kræver energi og dermed vil være højere stofskifte ved amning også bidrage til vægttab, hvis fødeindtagelse ikke er stigende!
Der er mange meninger, når det kommer til kost under amning og ammende kvinder advaredes tidligere mod at gå på slankekur, da man frygtede, at de fedtopløselige stoffer, som kvinder havde gemt i deres fedtvæv ville blive frigivet og overført til barnet gennem modermælken. Det er forlængst tilbagevis og der har heller aldrig været registreret farlige niveauer af sådanne forureninger i modermælk, så hvis du har hørt sådan en påstand, skal du blot tage det helt roligt.

Under amning (og i den sidste del af graviditeten) skal kvinden have calcium for opbygningen af ​​knogler og tænder hos barnet. Så det er vigtigt, at du ikke går på kompromis med calcium indtag. Ammende har en anbefalet behov på 1.200 mg calcium om dagen og ca. 400 mg af dette går til modermælk. Mælken i NOKA Milkshakes kan være et godt tilskud og hvis du sørger for at meget af den mad, du spiser, består af en masse grøntsager, er du godt sikret. Fisk er en vigtig spise, som du bør indtage regelmæssigt.

 

Jeg har diabetes, kan jeg bruge NOKA?

Ja, det kan du! NOKA Milkshake har den rette blanding af proteiner, fedt/fedtsyrer, kulhydrater, fibre, vitaminer og mineraler. Desuden har det en funktion, der gør at det næsten danner en grød i maven, som har deponi-virkning ved at forsinke og distribuere optagelse af næringsstoffer over tid. Dette giver en god og stabil absorption i blodet og forhindrer en hurtig stigning i blodsukkeret, hvilket er vigtigt for alle og især for personer med diabetes!

 

Indeholder NOKA sukker?

Alle vores produkter indeholder kulhydrater, da det er et krav at vi skal berige produkter (vitaminer og mineraler), så de kan bruges som hele måltidserstatninger. Produkter, som ikke indeholder kulhydrater, er således ikke kosterstatninger og kan bruges som snack eller lignende.

Kulhydrater er opdelt i tre grupper: Monosaccharider (fruktose/ glukose), disaccharider (rørsukker) og polysaccharider (stivelse).

Kulhydrat i form af monosaccharider transporteres hurtigt over i blodet. Disse vil ikke nedbrydes først, men går gennem små rør med tynde vægge direkte ind i blodbanen. Denne blodsukker når dermed hurtigt hjernecellerne (og de røde blodlegemer), der har brug for at stabilisere deres energi- niveauer så balancen genoprettes og man undgår træthed, svimmelhed etc.

Kulhydrater i form af disaccharider er en vigtig kilde til hjerneceller for at få en lettere tilstrømning af blodsukkeret efter behov. Det tager lidt længere tid, før det kommer ind i blodbanen og skal spaltes først. Disaccharider tager over, når monosaccharider er anvendt og forhindrer blodsukkerniveauet i at blive for højt.
- Kulhydrater i form af polysaccharider skal gennemgå flere spaltninger, før det ender som blodsukker. Bruges først når disaccharider er ved at være anvendt. Polysaccharider bliver til glukose. STager populært sagt over efter disaccharider, som også tager over efter monosaccharider, så blodsukkeret holdes stabilt indtil næste måltid.

Der er hverken for meget eller for lidt af nogle typer af kulhydrater i NOKA. Alle typer er nøje beregnet og supplerer hinanden til gavn for både blod-og hjerneceller! Sådan skal det være, så de andre af kroppens (muskel)celler fungerer godt og de ​​gør de, når der leveres korrekte mængde af kulhydrater. Det er sådan, at det eneste brændstof som vores hjerne kan bruge, er blodsukkeret (glukose).

 

Kan jeg bruge NOKA, selvom jeg er under 18?

NOKA er et godt alternativ til at fjerne overskydende fedt, uanset aldersgruppe. Men vi altid anbefale unge mennesker at det sker efter aftale med deres forældre. Hvis du føler, du har brug for det, kan det også være ønskeligt at have et samarbejde med skolesundhedstjenesten, egen læge eller andet sundhedspersonale med viden om vægtproblemer. Dette gælder specielt for betydeligt overvægtige. Skal du kun tabe et par kilo, er idet ikke nødvendigt at gøre noget ekstra.
NOKA indeholder tilstrækkelige næringsstoffer, energi og en korrekt fordeling mellem de energigivende næringsstoffer (proteiner, fedt og kulhydrater) samt alle de vitaminer, mineraler og fibre, som din krop har brug for. Produkterne følger den gældende lovgivnings anvisninger. Det betyder, at der ikke er nogen risiko for at reducere muskelmasse. Altid kigger efter en kost, som indeholder mindst 800 kcal pr. dagsdosering (4 måltider). NOKA indeholder ca. 900-1000 kcal pr. 4 måltider, afhængigt af den mælk, der bruges til at blande i.

Vi anbefaler, at de unge ikke erstatter alle måltider med NOKA. Erstattes 3 måltider med NOKA , kan man for eksempel spise et måltid almindelig mad, f.eks. middagsmaden. Pas på at dette måltid ikke indeholder for mange kalorier, ca.400-500 kcal være egnet til at opnå et effektivt og sikkert vægttab.

 

Kan jeg bruge NOKA, selv hvis jeg bruger medicin?

NOKA er et meget sikkert produkt, uanset sygdom og medicin, og det indeholder ikke ingredienser, der kan påvirke kroppens organer eller interferere med medicin. Kosttilskuddet vil ikke påvirke maven - og tarmslimhinden på en negativ måde og heller ikke give anledning til aflejringer i årer eller påvirke kolesterolindhold i blodet.

NOKA består af proteiner (aminosyrer), vegetabilsk fedt (fra soja), fedtsyrer (linolsyre = omega 6 og omega 3 = linolensyre), fiber fra sojaplanter, vitaminer, mineraler og essentielle sporstoffer. Det er et komplet ernæringspulver, som kan bruges til enten at udskifte alle andre fødevarer i løbet af dagen eller antallet af måltider, som du ønsker at erstatte med NOKA. 

Hvis der anvendes antikoagulerende lægemidler såsom Warfarin, er du sikkert blev bedt om at undgå fødevarer, der har et højt vitamin K-indhold. Enhver tilstrækkelig kost som NOKA vil indeholde dette vitamin, men i og med, at kosten i vid udstrækning erstatter de fleste af de andre fødevarer, vil det kun have ringe indflydelse. Spørg alligevel lægen, hvis du tager blodfortyndende medicin.

 

Fik du ikke svar på dine spørgsmål ? Ring på 75 47 05 55 eller send en e-mail